Jo Swinson and The Telegraph: complaints, complaints, complaints

Share This

Thanks a lot to everyone for all the positive feedback I’ve had about my article this morning. By happenstance, Alix Mortimer has just asked:

Fucking disgusting. Can we get them on article 1 (accuracy) of the PCC code?

The answer, at least in my view, is yes, which is why I’ve just spent the last couple of hours writing letters of complaint to the Telegraph, the Guardian and the BBC. And I would ask you to do the same.

First off, the Telegraph. You can contact them via this page (under “What does your enquiry relate to?” select “Editorial”). My letter reads as follows:

Dear Mr Lewis,

With regards to your article “Tooth flosser, eyeliner and 29p dusters for the makeover queen” (page 6 of Daily Telegraph #47,888, Thursday 21 May 2009):

First of all, I would like to remind you of the Press Complaints Commission’s Code of Practice – of which the Daily Telegraph professes to follow:


“i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information, including pictures.

“ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology published.”

The aforementioned article contains a number of misleading statements. A superficial reading of the article would lead the casual reader to assume that the record of Jo Swinson MP’s expenses claims demonstrate that she had claimed for makeup and dusters. However, a more careful reading reveals the following information:

1 – that although receipts containing those items had been submitted, there is no actual evidence that these specific items had been claimed for. Indeed, this claim is explicitly denied by Jo Swinson herself and no evidence has been brought forward to give us cause to doubt this whatsoever.

2 – furthermore, that in at least one case the items which had been claimed for were clearly marked by an asterisk. In the case of the eyeliner and dusters this was not the case.

3 – the claim that Jo Swinson is “known in Westminster for the attention she pays to her appearance” is entirely unsubstantiated and innuendo-laden. There is nothing remarkable about a Member of Parliament not wishing to look unkempt; indeed they would be open to criticism if they did so.

4 – the headline epithet “makeover queen” is equally unsubstantiated. No-one appears to have called Jo Swinson this apart from the article’s author, Rosa Prince, herself.

5 – the page design is clearly intended to convey the idea that Jo Swinson has had numerous “makeovers” – yet the photographs provided are merely pictures of her looking slightly different over a period of eight years.

The article, ostensibly about MPs’ expenses, is clearly intended to convey the impression that Jo Swinson has been buying makeup and charging taxpayers. Given that the article itself contains no evidence whatsover to indicate that this might be the case, the article is certainly misleading. Including a denial by Jo Swinson does not go anywhere near to correcting this as it works on the “no smoke without fire principle.” Furthermore, nowhere in the article do you state Jo Swinson’s impeccable record in calling for MPs’ expenses to be published and for the system to be reformed.

The ultimate effect of this article is to smear an MP with a strong track record of reform with the same brush as some of the worst offenders. This is a complete distortion.

I must ask you to publish a retraction of the article, making it clear that there is no evidence that Jo Swinson MP has claimed the cost of her makeup on expenses. If I do not receive a response from you within seven days I will take the matter further with the Press Complaints Commission.

Yours sincerely,

James Graham

The BBC’s contact page is slightly harder to find, but can be accessed here. I wrote them the following:

jo090520bbcI am writing with regard to your section on MPs expenses, and specifically your coverage of Jo Swinson MP’s alleged claims (

I have already written to the Telegraph about this story (see below). Your article goes significantly further than the Telegraph article. The Telegraph at all times are careful not to actually claim that Jo Swinson MP claimed cosmetics on expenses, merely that cosmetics had appeared on receipts that had been submitted to the Fees Office (nonetheless, I would still contest that this is highly misleading – and almost certainly mislead you).

By contrast, the BBC article baldly asserts – without any substantiation whatsoever – “The Dumbartonshire [sic] East MP, the youngest in the Commons, put a series of small claims on expenses, including eyeliner, a £19.10 “tooth flosser” and 29p dusters.”

It is wholly unacceptable of the BBC to republish – and indeed embellish – claims made by a commercial newspaper without seeking to substantiate them first. This isn’t journalism, this is engaging in a game of Chinese whispers. I would therefore ask that you publish a retraction to this story, together with an apology to Jo Swinson.

If I do not hear from you within seven days, I will take this matter further with the BBC Trust.

Yours faithfully,

James Graham

PS As an aside, I should point out that Jo Swinson’s constituency is called East Dunbartonshire and that photograph you are illustrating this story with is of Alan Beith and Diane Maddock.

Finally, the Guardian are the easiest to contact of all. The Reader’s Editor page is here. I wrote them the following:

Dear Ms Butterworth,

I am writing with regard to your table on page 6 of the Guardian dated 23 May 2009. On this you include a section “cheapest claims – claims that Britain mocked”. The first item you list is “Jo Swinson: Cosmetics included in her receipts. Because she’s worth it.”

In doing so, the Guardian repeats a misleading slur that was published in the Telegraph on Thursday 21 May. On careful reading, the Telegraph article does not accuse Jo Swinson MP of claiming cosmetics on expenses, provides no evidence whatsoever to indicate that she had and the fact that she might have done has been explicitly denied by Jo Swinson herself (link). It is therefore a non-story and I have written to the editor of the Telegraph calling for him to retract it (see below).

I note that the Guardian has chosen its words in an equally selective manner, merely saying that the cosmetics were ‘included in her receipts’ not that they were actually claimed for. Unlike the Telegraph however, you do not even allow Jo Swinson a right to reply.

That the Guardian should choose to pilliory a female MP for the crime of purchasing cosmetics is particularly galling. I was under the impression that the Guardian regarded itself as a champion of feminist causes. It is certainly tempting to join in with the anti-politics throng at the moment, but that does not mean accepting every article published by the Telegraph is accurate or free of pursuing a regressive political agenda; it certainly does not mean you have to uncritically go along with explicit misogyny.

I am writing to request that you issue a retraction of this report and an apology to Jo Swinson. If I do not get a response within the next seven days, I will take this matter up with the Press Complaints Commission.

Yours sincerely,

James Graham

While I hope reprinting these letters here will be useful, if you complain please do so in your own words – it will be much more effective that way.

As an aside, the Telegraph appear to have completely lost the plot. Dizzy reports:

Nadine Dorries has seen the blog part of her website instantly taken down after she made allegations against the owners of the Telegraph Group, Sir David Barclay and Sir Frederick Barclay.

Lawyers acting for the Barclay brothers, Withers, instructed the takedown to Acidity via mail last night, citing the Acceptable User Policy. The takedown will be bolstered by the Godfrey vs Demon precendent, where an order can be made and it will be done instantly.

This is quite remarkable behaviour. It is one of the few things they could have done to make me feel even a twinge of sympathy for Nadine Dorries. Furthermore, this isn’t just a nasty bit of bullying by a precious publisher to a blogger, but to a high profile (some would argue over-exposed) MP. This is going to be big news tomorrow.

What an utterly stupid act of fuckwittery.

8 thoughts on “Jo Swinson and The Telegraph: complaints, complaints, complaints

  1. I have contacted the Telegraph, Guardian and BBC to express my annoyance at their reporting.

    I have pointed out to the BBC that they too are publicly funded and their reporters make expenses claims.

    I have also told them that if Jo Swinson were to sue them I shall contribute to her expenses (legal costs).

    Judith Brooksbank

    PS I also think they have been highly unfair to Phil Willis who got things wrong when suffering from a stroke.

  2. >What an utterly stupid act of fuckwittery.


    “Telegraph poisons own scoop”.

    Will Lewis God is in the Detail FAIL. I wish I was Jo Swinson’s favourite charity.

  3. Nadine published some exremely silly, very defamatory, very actionable nonsense about the Barclay Brothers and Telegraph motivation. Viz that they were trying to clear out the established parties for an anti-Europe Reichdom led by the BNP and UKIP.

    That was why they were after her. She averred. Not because her main home doesn’t particularly exist in the normal understanding.

    Clearly they could have just asked for this to be removed and not grounded the whole blog. In fact, leaning from the Schillings error of pulling blogs before, that would have been far better.

    So: has David Cameron pulled Nadine’s blog?

  4. I phoned The Guardian just now and they say they are looking into correcting their story because they have had many e-mails about it and understand it may not be correct. Fingers crossed!

Leave a Reply to Niklas Smith Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *